سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دو تن در باره من تباه گردیدند ، دوستى که ازحد بگذراند و دروغ بافنده‏اى که از آنچه در من نیست سخن راند ] و این مانند فرموده اوست : که [ دو تن در باره من هلاک شدند دوستى که از حد گذراند و دشمنى که بیهوده سخن راند . ] [نهج البلاغه]

هلال احمردانشگاه آزاد برازجان

آموزش جدول سو دو کو

مقدمه

سودوکو که همچنین به جور چین اعداد نیز معروف می باشد, یک پازل بر پایه منطق می باشد. هدف از این بازی وارد کردن اعداد 1 تا 9 در جدول 9×9 خانه ای می باشد, که خود این جدول نیز شامل 9 زیر جدول 3×3 که ناحیه نامیده می شوند, است که در اغاز اعدادی به عنوان پیش فرض در بعضی خانه های جدول قرار می گیرند. هر سطر, ستون و ناحیه باید شامل تمام اعداد 1 تا 9 بدون تکرار باشد. برای تکمیل پازل نیاز به حوصله و به کار بردن منطق می باشد. هر چند این پازل برای اولین بار در یک مجله پازل امریکایی در سال 1979 انتشار یافت, ولی انتشار ان به طور مستمر و پی گیر برای نخستین مرتبه بر می گردد به ژاپن در 1986 و در سال 2005 این سرگرمی به محبوبیت جهانی دست یافت.

امروزه این بازی در تمامی کشورها به عنوان یک جدول فکری مقبولیت قابل توجهی یافته است و روز به روز به این محبوبیت افزوده می گردد. اکنون کمتر روزنامه و مجله پازلی را می توان یافت که هر روزه جداول سودوکو را در بخش سرگرمی خود نداشته باشد. این نوع جدول برخلاف اکثر دیگر جداول باعث تقویت فکر و ذهن منطقی در انسان می گردد به همین دلیل از این بازی در بسیاری از مسابقات به منظور سنجش قابلیت تعقل استفاده و در بسیاری از این فستیوال ها سودوکو به عنوان مقام نخست جهانی در بین بازی های سرگرمی دست می یابد.

امید است این سایت گامی هر چند کوچک به منظور ایجاد سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت و رشد تفکر منطقی در میان بازدید کنندگان باشد, و بتواند توجه علاقه مندان را به خود جلب نماید.

 

آموزش سودوکو

پازل سودکو به طور استاندارد و عمومی از یک جدول 9×9 تشکیل یافته است. بنابراین ما در مجموع شاهد یک جدول 81 خانه ای می باشیم که تمامی این خانه ها باید توسط اعداد 1 الی 9 تکمیل گردد. این جدول کلی خود نیز به یک زیر جدول 3×3 تقسیم می گردد که به هر یک از این تقسیمات یک ناحیه گفته می شود, پس بنابراین جدول ما شامل 9 ناحیه است.

حال که با تقسیم بندی در این بازی اشنا شدیم نوبت به قوانین حل این بازی می رسد. همیشه در جدول اعدادی از ابتدا به عنوان پیش فرض و به منظور جهت دادن و کمک به حل جدول در بعضی خانه ها قرار داده می شود. ما با یاری گرفتن از این اعداد و با به کار بستن سه قانون ساده زیر این پازل را تکمیل می کنیم:

قانون اول: در هر سطر جدول باید تمامی اعداد 1 الی 9 بدون تکرار قرار گیرد.

قانون دوم: در هر ستون جدول باید تمامی اعداد 1 الی 9 بدون تکرار قرار گیرد.

قانون سوم: در هر ناحیه جدول باید تمامی اعداد 1 الی 9 بدون تکرار قرار گیرد.

در تصویر زیر می توانید تقسیم بندی های سطر(زرد), ستون(قرمز) وناحیه(سبز) را مشاهده فرمایید:

 

 

 

این نکته در اینجا قابل ذکر می باشد که در بعضی از حالات به جای به کار بردن اعداد از حروف الفبا A -I استفاده می شود. زیرا در این بازی از قوانین ریاضی بین اعداد استفاده ای نمی گردد, بنابراین به طور اصولی می توان از هر مجموعه از نمادها در این جدول استفاده کرد.

 

روش حل جدول سو دو کو

مقدمه

مهمترین عامل در رسیدن به جواب نهایی در بازی هایی به مانند سودوکو بی تردید به کار بردن منطق و استدلا لهای منطقی می باشد. با تمرکز بر روی جدول ودنبال کردن ردیف ها و ستون ها و اعمال قوانین حاکم بر بازی می توان خانه ها را یکی پس از دیگری پر و راه را برای تکمیل جدول هموارتر نمود.

گاهی برای پرکردن تنها یک خانه از جدول نیاز به کنار هم قرار دادن اطلاعات فراوان و مقایسه بخش های به طور کل متما یز از یکدیگر می باشد.

به طور کل می توان سه استراتژی جدا از هم را به منظور حل یک جدول سودوکو در نظر گرفت که در ادامه به طور متمایز به مقایسه و توضیح تفصیلی هر یک از انها اشنا می شویم, و راه های ترکیب این استراتزی ها را فرا می گیریم.

 

اسکن خط به خط

ساده ترین و در عین حال اصلی ترین روش رسیدن به جواب, روش اسکن خط به خط می باشد. در این روش ما با توجه به اینکه در هر سطر, ستون و ناحیه دارای هیچ تکراری نمی باشیم, می توانیم جواب مورد نظر خود را پیدا کنیم. در اینجا ما با هدف قرار دادن یک عدد و جستجو در جدول به منظر پیدا نمودن مکان مناسب برای ان می توانیم تمامی اعداد 1 الی 9 را در خانه های جدول مرتب کنیم. به طور مثال به شکل زیر توجه فرمایید:

 

در شکل بالا که بخشی از یک جدول سودوکو است, همانطور که ملاحظه می کنید, عدد 3 در ردیف های اول و سوم از ابتدا در جدول ما قرار گرفته است بنابراین در ناحیه سوم به اجبار عدد 3 در ردیف دوم قرار دارد و چون شاهد حضور یک عدد 3 در ستون اخر و عدد 5 در کنار ان می باشیم, پس بنابراین تنها نقطه ای که ما قادر به نوشتن عدد 3 در ان ناحیه هستیم مرکز ان ناحیه است. به همین ترتیب سایر اعداد را تا حد امکان می توان در جدول جایگذاری نمود.

انالیز ترکیبی

روش دیگر استفاده از اصل اساسی بازی سودوکو می باشد. یعنی عدم تکرار اعداد در ردیف ها, ستون ها و نواحی جدول, که با ترکیب این عوامل وقرار دادن منطقی در کنار یکدگر می توان به جواب رسید. برای درک بهتر به شکل زیر توجه کنید:

همانگونه که در شکل بالا مشاهده می فرمایید, در ردیف دوم برای پیدا کردن مکان قرارگیری عدد 2 سه جای خالی داریم. در خانه خالی اول چون در ان ناحیه یک عدد 2 وجود دارد بنابراین نمی توان ان را قبول نمود, در جای خالی دوم بدلیل قرار داشتن یک عدد 2 در ستون مرتبط با ان نمی توان ان خانه را با 2 پر نمود پس در نهایت تنها یک خانه خالی باقی می ماند که به اجبار در ان محل عدد 2 را قرار می دهیم. اغلب برای رسیدن به پاسخ نهایی نیاز به ترکیب های پیچیده تر و مشکل تری در سطوح مختلف بازی نسبت به مثال بالا می باشد.

نقطه گذاری

این استراتژی در واقع سیستمی کمکی به منظور تسهیل در رسیدن به پاسخ مناسب می باشد و می توان گفت روشی تکمیلی است. در اینجا با گذاشتن نقطه در خانه های خالی می توان جواب های احتمالی را برای ان خانه بخصوص مشخص نمود. برای درک بهتر به تصویر زیر توجه فرمایید:

در اینجا با تعیین پاسخ های احتمالی که می تواند در خانه ما قرار بگیرد عمل نقطه گذاری طبق تصویر بالا را انجام می دهیم. در تصویر بالا محل قرار گرفتن هر عدد را در خانه نظیر ان مشاهده می فرمایید. بسته به تعداد احتمالات ممکن, تعداد نقاط و محل انها متفاوت می باشد.

 

این هم چند جدول سودوکو

 

 

 

 

 




کانون هلال احمردانشگاه آزاد برازجان ::: چهارشنبه 88/2/30::: ساعت 8:36 صبح

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 5


بازدید دیروز: 1


کل بازدید :13281
 
 >>اوقات شرعی <<
 
 
>>آرشیو شده ها<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<